lørdag 13. september 2008

#Fredagsutfordringen - swirls

Endelig ser det ut til at både blogger.com og tiden er på min side *jippi* Og da benytter jeg muligheten til å kjøre igang en ny #Fredagsutfordring!

Finally it seems like blogspot.com and the time is on my side *juuhuu* And I'm grabbing the opportunity to add a new #Friday Challenge!


Denne uka har jeg lyst til å leke med swirler. Og hvis alt går etter planen, kommer jeg til å legge ut en eller annen swirl-greie hver dag. Jeg digger nemlig swirler! For det første så er jeg så glad i bevegelsen som må til for å lage swirls - den lette 'svungen' med handa. Det er en bevegelse jeg kan gjøre om og om igjen. Lenge. Jeg tror faktisk at bare bevegelsen i seg selv får meg til å smile :) For det andre så er swirler utrolig dekorative. De passer liksom til det aller meste, de. For det tredje så er det ingen fasit på hvordan en swirl skal se ut. Det liker jeg. Det eneste som gjør en swirl til en swirl, er at den snurrer - på en eller annen måte. Men det er ingen regler for hvor mange snurrer den skal ha, hvilken vei den skal gå, hvor stor den skal være, om den skal ha en begynnelse og slutt eller om den kan være en evighetssnurr. Herlig frihet, ikke sant? Så, for det fjerde - swirls innbyr til lek og eksperimentering! Så vips - der er iallfall fire gode grunner til å bruke swirls i AJ-bøkene våre :)

This week I'd like to play with swirls, and if everything goes as planned I'll be adding a new page with swirls each day the next week. I love swirls! I love the move my hand makes in order to make the swirl curls. I believe the move itself makes me smile :) And swirls is so decorative. A swirl fits with everything. And I love the fact that there isn't just one way of making the swirls. Swirls shout for playing and experimenting, don't you agree? So - using swirls in our Art Journals seems nothing but obvious :)


Vi kan bruke swirls som dekor til bakgrunner. Det er lekkert! Men en swirl funker også godt som hovedmotiv og dekor i seg selv. Og - nei, jeg stopper der. Jeg kan jo ikke røpe alle tingene jeg skal vise dere allerede nå....! Én ting av gangen...

We can use swirls as beautiful backgrounds, but a swirl also as a main motif on your page. And - nope, I'll stop here... I don't want to tell you about all my plans now... One thing at a time :)

Og aller først vil jeg vise dere en måte å lage swirlebakgrunner på. Og det er grådig enkelt!

And today I'll show you a way of making a swirly background. It's so easy!

Bruk hobbymaling og mal siden din - gjerne litt røft. Start with painting painting your page.

Bruk gjerne en kontrastfarge oppå. Da blir det straks litt mer liv i siden. Og - bruk godt med maling. If you use a contrast color on top of the first one, your page will become more 'lively'. And use a lot of paint.Og noe av det beste med dette er at du IKKE skal vente til malingen er tørr, men gyve løs med én gang... Finn noe du kan bruke til å risse med, enten det er en blomsterpinne, enden på en pensel eller en pregepenn. Poenget er at du skal kunne lage mønster med redskapet. The best part of making this kind of background is that you don't have to wait untill the page is dry. You have to start playing with it right away - while it is still wet. You need something you can use to make the pattern.
Så tegner du swirler rett ned i malingen. Jobb fort, for når malingen er tørr, er det for sent... Then use the tool to make swirls right into the paint. Work quickly, because when the paint dry, it's too late...
Her kan du se litt av teksten som er underst, og det tykke laget med maling gir swirlene en morsom 'kant'. You can get a glimps of the book page in the swirls, and the thick layer of paint makes cute 'edges'.
Så kan du lime på et motiv, for det er jo swirlebakgrunn vi har laget :) Then you can add a picture or some kind of motif to your page, because it's a swirly background we made, remember :)
Mens den første siden min tørket, malte jeg like godt den andre også - på samme måte som sist. While my first page is left to dry, I painted the second page too.
Og fant en bredere greie å skrape med, sånn at swirlen ble tydeligere. I used a bigger tool to make the pattern, so the swirl came out more clearly.
Sånn ser sidene mine ut så langt... Når de er tørre skal jeg lage litt mer på dem... :) This is how my pages look like right now. When the paint is dry, I'll play some more... :)

Ok, dette var ukens første leksjon :) Er du med? Okey, the first lesson of this week is finished :) Time for you to play...

5 kommentarer:

Dymphie sa...

love your swirl-lesson and would like to feature it to Deze is ook leuk (this one's fun too. Do you mind if i do so?

Mescrap sa...

Thank you so much for the English translation. I'll try this out :)

Anonym sa...

Woow, så kult! Dette skal jeg jammen prøve! Takk for tipset!!

Gladie sa...

Kanonkult - I'm in! Det er jo rent genialt at det ikke skal ha tørketid, noe som passer min utålmodighet MEGET god, LOL :)

Aquarell sa...

Måtte bare prøve denne, den var jo så gøy! Resultatet finner du her:
http://aquarell-solfrid.blogspot.com/2008/09/kreativ-dagbok-swirleutfordring.html