torsdag 8. mai 2008

Uke 19: Ukas inspirasjon - Moleskine Art





For en stund tilbake kom jeg over ordet "moleskine" i en blogg, og jeg skjønte ikke bæret. Hva i all verden var Moleskine? Men, så gikk hele greia i glemmeboka...

Helt til i dag, hvor jeg nok en gang dumpet over ordet. Og nå bestemte jeg meg for å undersøke saken.

Først; Moleskine er navnet på en type notatbøker som flere kjente kunstnere og store tenkere er kjent for å bruke, blant andre Van Gogh, Picasso og Hemingway. Selve navnet er rett og slett navnet på produsenten av denne type bøker, et italiensk firma. Sakset fra Wikipedia: Although the name implies otherwise, the notebook is not bound in moleskin, but in oilcloth-covered cardboard. Other distinct features include an elastic band to hold the notebook closed, a sewn spine that allows it to lie flat when opened, rounded corners, a ribbon bookmark and an expandable pocket inside the rear cover.

Her er en link til litt mer informasjon om bøkene: Moleskine History.

Men, hvorfor trekker jeg frem dette som inspirasjonstema? Jo, du skjønner - det er nemlig skikkelig poppis å bruke nettopp disse bøkene til Art Journaler. Noe av grunnen vil jeg tro er at den har en utrolig praktisk størrelse, særlig hvis du vil ta den med deg når du er på farten.

Jeg har surfet litt rundt for å finne eksempler på disse bøkene.
* Her er en egen Flickr-gruppe med Moleskine-sider.
* Moleskine Art by Kathleen Pequignot
* En japansk Moleskine-utstilling.
* En egen hjemmeside dedikert til 'skine-kunst.
* Et Google-søk på Moleskine art.
* Nok et Google-søk på Moleskine + Mixed Media.

Et morsomt sitat om Moleskine-kunst:
Why does art always look cooler in a Moleskine notebook? Maybe because notebook art is fun & portable & spontaneous. It's never going to hang on your wall or go in your portfolio, so the notebook becomes a work of art in itself. And since the pages are bound, your art has to be fearless--unless you want to rip the page out, you're stuck with what you've made.* "Messing up" becomes part of the process; you just have to keep going.

Jeg avslutter med en link til bloggen "Moleskine a Day" - til ren inspirasjon.

Og jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg skal ut å kjøpe meg en Moleskine... :)


Ha en flott dag!

Ingen kommentarer: