onsdag 5. november 2008

Shabby Chic - binding the booklet together...!






Steiki som jeg strevde med denne biten! Jeg sydde jo sidene sammen sånn som det sto forklart, og laget permene. Men hvordan i alle dager skulle denne greia monteres sammen?? Og enda viktigere - hvordan få den til å holde seg sammen når jeg slipper taket i den? Jeg skjønte etterhvert hvordan permene burde festes til selve trekkspillheftet, men når jeg slapp permen så *spoooing* spratt sidene ut som sto i en stor bue ut fra permen! På en eller annen måte måtte sidene festes bedre sammen i ryggen... Først tenkte jeg ikke på lim, for det sto det jo ingenting om... Istedenfor lagde jeg hull i toppen på side-skjøtene og prøvde å sy dem sammen der, hardt. Men det funket ikke i det hele tatt. Sidene sto like herlig ut! Så - nesten litt småsinna - greip jeg tak i limet og begynte å lime ryggbrettene sammen og - VOILA - det funket jo! Og heldigvis husket jeg å legge inn bånd og blonder mellom permene og selve sidene før jeg limte dem sammen, så nå kunne jeg bare knyte dem sammen i ryggen for å holde den enda bedre på plass. Jeg aner ikke om det er på denne måten boka egentlig skal lages, men det funker - for meg :) Jeg ser at boka kommer til å bli ganske tykk, så jeg monterte på disse kjekke greiene fra Tim Holtz sånn at jeg kan holde boka sammen med en strikk eller noe når den er ferdig. (Åshild = steinglupis *glise*) Oh my gosh, did I struggle with this part! I sew the pages together as explained, and made the front and back cover. But how to make it all fit together? And even more important - how to make the book and the pages hold together? I managed to mount the covers to the accordion pages, but all the pages just *spooiiiing* jumped out and stood like a big bow! Somehow the pages had to be mounted closer together... First I didn't think of glue... Instead I made some wholes on top of the accordion piece and tried to sew then strongly and tight together, but it didn't work, so I pilled out the tread... Then - almost in anger - I grabbed the glue and started gluing the smallest parts of the accordion together - and VOILA - it worked! And luckily I remembered to add the laces and ribbons to the cover before gluing it to the pages, so to tighten the back og the book even better, I just had to tie the ribbons together. I don't know is this is the proper way to make this book, but it works - for me :) The booklet will be quite thick, so I mounted these practical metal things from Tim Holtz on both of the covers, and when my book is filled up, I can use a rubberband or a ribbon to close the book. (Oh my, am I clever....! *big grin*)

6 kommentarer:

Kim Piggott sa...

Ashild you have made a fabulous job on your book. I love your cover so beautiful and your perfect detail shines.
So beautiful.
hugs
kim x

Mariannes Kort og Stempling sa...

Boka de blir kjempe flott Åshild. Håper å få tid til å begynne på mine sider snart jeg også...

Gunn (Merete) sa...

Men Gud, hva den blir fin. Så når man plages, er det jo greit at resultatet blir bra.

Anja sa...

Wow! Skal si du har talent!!

Blir helt målløs over sidene du lager!! :O

Knallbra!!:D

nightowl sa...

AHG !This was the hardest part so far! My pages just sprung open too. I did glue down one inside cover page before I glued the inside in.....oops! Quite the challenge, this little book making part!

Siv sa...

Kjnenner jeg gruer meg litt til denne biten da du tydeligvis slet. Tenkte liksom at disse båndene skulle være løsningen til å holde det sammen, time will showe altså.